terug naar best practices

Lacet Niederrhein GmbH: strategisch gelegen in regio Niederrhein, Nederland om de hoek

Nederlandse ondernemers die hun bedrijf willen uitbreiden, kijken vaak als eerste naar buurland Duitsland – en dan vooral naar de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Zo ook chaletproducent Lacet Niederrhein GmbH. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf zette enkele jaren geleden een tweede vestiging in de regio Niederrhein op, direct aan de grens met Nederland.

 Kees Lacet begon ruim 35 jaar geleden vanuit het Brabantse Cuijk met het importeren en verkopen van stacaravans. Dat bedrijf groeide uit tot het huidige Lacet Stacaravans & Chalets. Al snel werd echter ook de stap naar Duitsland gezet. “In Nederland en België was er altijd al veel belangstelling voor vakanties in een stacaravan of chalet, en op een gegeven moment werd dit ook in Duitsland steeds populairder”, legt Gamze Dogan, marketingmedewerker bij Lacet Niederrhein GmbH, de stap uit. Na al enkele jaren in de regio Niederrhein actief te zijn geweest, vestigde Lacet Niederrhein GmbH zich begin 2017 in Straelen, net over de grens bij Venlo. Daar werd een gloednieuwe productiehal met showroom gebouwd. Vanuit daar worden nu klanten uit Nederland, Duitsland, België en andere Europese landen bediend. Het familiebedrijf heeft momenteel zo’n 60 medewerkers in dienst.

Door ligging in regio Niederrhein goed bereikbaar voor klanten

Waarom heeft het bedrijf voor Straelen gekozen? “Het grote voordeel van onze vestiging in Straelen is dat we direct bij een uitrit van snelweg A40 gevestigd zijn”, aldus Dogan. “Bovendien ligt Nederland om de hoek. Daarnaast zijn we door onze strategische ligging in de regio Niederrhein voor onze Nederlandse, Duitse en Belgische klanten goed te bereiken.”

Taal vormt geen barrière

Volgens Dogan verloopt de samenwerking tussen de Nederlandse en Duitse collega’s in Cuijk en Straelen goed. De taal vormt geen barrière. “De collega’s in Cuijk spreken een aardig woordje Duits en de medewerkers in Straelen hebben vrijwel allemaal basiskennis van het Nederlands. We wonen tenslotte in de grensregio”, legt Dogan uit. “Je komt hier regelmatig in aanraking met inwoners van het buurland en de meesten hebben op school les in de buurtaal gehad.”

Dat geldt ook voor het contact met de klanten. Alle verkoopmedewerkers verstaan Nederlands en spreken in ieder geval de basis ervan. De bedrijfsleider spreekt goed Nederlands en vaak kunnen Nederlandse klanten ook een aardig woordje Duits. “En als we er helemaal niet uitkomen, kunnen we altijd nog op het Engels overschakelen”, lacht Dogan.

Grotere chalets bij Nederlandse klanten

Fijn Magazine

Ziet Dogan verschil tussen de wensen van Nederlandse en Duitse klanten? “Ik zie slechts kleine verschillen”, zegt Dogan. “Onze Duitse klanten stellen bijvoorbeeld vaak veel gedetailleerde vragen over de constructie en de isolatie van een chalet. Kwaliteit staat bij hen hoog in het vaandel. Dat is bij onze Nederlandse klanten echter ook het geval. ‘Made in Germany’ is voor hen echt een kwaliteitszegel. Er zijn in Nederland ook veel bedrijven die chalets bouwen, maar de Duitse kwaliteit is voor onze Nederlandse klanten een van de redenen om naar Straelen af te reizen. Wel letten Nederlanders beter dan Duitsers op een goede prijs-kwaliteitsverhouding.”

Daarnaast willen Nederlandse klanten vaak iets grotere chalets dan Duitse klanten. Dat zou volgens Dogan ermee te maken kunnen hebben dat de Nederlandse wet- en regelgeving omtrent chalets iets soepeler is dan de regels in Duitsland. En dat zou tevens kunnen verklaren waarom Duitse klanten meer gedetailleerde vragen stellen: zij hebben minder speelruimte in de regels, waardoor hun chalet aan meer eisen moet voldoen.

“Ga in gesprek met desbetreffende gemeente”

Lacet Niederrhein GmbH heeft in de loop der jaren veel ervaring op kunnen doen met ondernemen in de regio Niederrhein. Welke tips zou Dogan willen geven aan Nederlandse ondernemers die de stap over de grens willen wagen? “Als eerste raad ik ondernemers aan om in gesprek te gaan met de gemeente waar ze zich willen vestigen”, tipt ze. “Dat levert veel contacten, tips en mogelijkheden op. De gemeente ervaart zo ook wat de voordelen voor de gemeente zijn. Nieuwe bedrijven zorgen immers voor meer werkgelegenheid en stimuleren de economie.” Het is volgens Dogan daarnaast handig om het Duits al te beheersen, al leren ondernemers dat ook wel wanneer ze dagelijks Duits spreken.

Dogan raadt tevens aan om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor het desbetreffende product of de desbetreffende dienst in de regio. Het is dus verstandig om van tevoren een degelijke marktanalyse uit te (laten) voeren. Daarnaast waarschuwt Dogan dat Nederlandse ondernemers de Duitse bureaucratie niet moeten onderschatten. “Vraag vergunningen dus op tijd aan, en dien formulieren tijdig in. En zorg voor een goed uitgewerkt businessplan. Als ondernemers dat allemaal hebben gedaan, hebben ze een goede basis!”