terug naar best practices

“De Duitse markt heeft ongelooflijk veel te bieden”

De nieuwste terminal op Schiphol, de Ziggo Dome, Hogeschool Saxion in Deventer en bioscoop Pathé in Nijmegen: allemaal gebouwen waarbij de negen advies- en ingenieursbureaus van de Nederlandse Oosterhoff Group waren betrokken. Ook IBD Engineers GmbH uit het Duitse Krefeld behoort tot deze groep bedrijven. In 2013 werd het ingenieursbureau als dochteronderneming van de Oosterhoff Group in Duitsland opgericht.

Sinds 2017 is IBD Engineers GmbH gevestigd op het Mies van der Rohe Business Park in Krefeld, dat is ontworpen door en vernoemd naar de bekende Duits-Amerikaanse architect en meubelmaker Ludwig Mies van der Rohe. Het bedrijf biedt in Duitsland alle diensten van de Oosterhoff Group: het ontwerpen van de bouwconstructie en advies op het gebied van kostenplanning en -optimalisering, installatietechniek, brandveiligheidssystemen en duurzaamheid.

Meer zekerheid en stabiliteit voor de toekomst
Waarom besloot de Oosterhoff Group om met IBD Engineers GmbH de Duitse markt te betreden? “Dat hing nauw samen met de economische crisis van 2008”, aldus directrice van IBD Engineers GmbH Juliana Grün. “We zijn toen gaan nadenken: hoe kunnen we onszelf met meer zekerheid en stabiliteit voorbereiden op de toekomst? Nederland zou op een gegeven moment te klein worden voor de Oosterhoff Group.” Het antwoord lag letterlijk voor de deur: de deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft ongeveer evenveel inwoners als Nederland en is ook qua economie vergelijkbaar. “Daarom besloten we om ook de Duitse markt te gaan bedienen. Noordrijn-Westfalen lag voor de hand, omdat het direct aan Nederland grenst.”

Nieuw kantoor: dicht bij Nederland en goed bereikbaar
IBD Engineers GmbH was aanvankelijk gevestigd in Düsseldorf, maar dat kantoor was wat betreft de bereikbaarheid, parkeermogelijkheden en grootte niet optimaal. “We zijn dus op zoek gegaan naar een andere locatie”, aldus Grün. Op een gegeven moment kwam het Mies van de Rohe Business Park op het pad van het ingenieursbureau. “Dat sprak ons erg aan: ontworpen door en vernoemd naar een bekende architect, die voor ons ingenieurs ook erg interessant is, en de gebouwen vormen een mooie mix van modern en industrieel”, legt Sabine Prehn, pr- en marketingmanager bij IBD Engineers GmbH, uit. Bovendien ligt Krefeld dicht bij de Nederlandse grens en is de stad vanuit Nederland verkeerstechnisch gezien goed te bereiken. Daarmee voldeed het nieuwe kantoor aan de twee belangrijkste criteria voor de nieuwe locatie.

Wirwar van talen – maar het werkt
De medewerkers van de verschillende bureaus van de Oosterhoff Groep hebben veelvuldig contact met elkaar. Dat gebeurt vaak in online meetings, omdat de kantoren ver uit elkaar liggen, maar ook regelmatig op locatie. Hoe ziet de communicatie tussen de Nederlandse en Duitse ingenieurs, adviseurs en architecten eruit? “Die verloopt erg goed”, aldus Prehn. “Sommige Nederlanders spreken goed Duits, andere verstaan het wel, maar spreken het niet, en sommigen schakelen over op het Engels. En dat is allemaal geen probleem.” “Tijdens onze meetings wordt altijd een wirwar van talen gesproken”, lacht Grün. “Iedereen spreekt zijn eigen taal, en op een gegeven moment vloeien alle talen in elkaar over. Dan weet je eigenlijk niet meer wie welke taal spreekt, maar het werkt erg goed.”

Vertalen
Volgens Grün en Prehn vervult IBD Engineers GmbH tevens een soort vertaalrol tussen de Nederlandse bedrijven van de Oosterhoff Groep en de Duitse opdrachtgevers. Niet alleen in de letterlijke zin van het woord – maar vooral ook op het gebied van regels, contracten, voorschriften en niet te vergeten culturele bijzonderheden. Want die zijn er zeker. “Wat wij aan onze Nederlandse collega’s erg waarderen is hun pragmatisme en hun drang naar innovatie”, legt Grün uit. “Wij moeten hen echter wel eens afremmen wanneer ze contact hebben met de Duitse opdrachtgever.” Die denkt namelijk vaak wat traditioneler dan de Nederlandse ingenieur, en dient zich meestal aan strengere voorschriften te houden dan in Nederland het geval zou zijn. Grün denkt echter dat de Nederlanders en de Duitsers op dat gebied veel van elkaar kunnen leren: “Misschien kunnen we elkaar een beetje tegemoet komen. De Nederlander mag af en toe wel iets minder pragmatisch denken, en iets formeler zijn. En het zou goed zijn wanneer de Duitse opdrachtgevers wat meer open zouden staan voor nieuwe oplossingen en minder zouden vasthouden aan het feit dat ze bepaalde zaken altijd al zo hebben gedaan.”

Innovatief en duurzaam bouwen
In hoeverre bestaan er verschillen tussen de manier van bouwen in Nederland en in Duitsland? Prehn legt uit dat er in Nederland vaak op een innovatieve manier gebouwd wordt: gebouwen moeten de aandacht trekken en er uniek uitzien. “Nederlandse ingenieurs staan vaak in nauw contact met de technische universiteiten. Ze kunnen er nieuwe materialen onderzoeken en ontwikkelen”, verduidelijkt Grün. “Daardoor zijn Nederlandse gebouwen vaak iets opvallender en innovatiever.” Daarnaast staat duurzaamheid er hoog in het vaandel. Bij de Oosterhoff Group worden duurzame aspecten in elke fase van de ontwikkeling van het gebouw automatisch geïntegreerd. In Duitsland is dit anders: duurzaamheid staat er weliswaar ook hoog op de agenda, maar wordt er eerder als een apart onderdeel gezien. “Bovendien houdt men in Duitsland eerder vast aan de bouwstijl die men al kent”, zegt Prehn.

“Bouw het vertrouwen langzaam op”
Wat zijn de tips van Grün en Prehn voor bedrijven die hun eerste stappen op de Duitse markt willen zetten? “Neem iemand in de arm die bekend is met de Duitse overheidsinstanties”, adviseert Prehn. “Het Duitse Finanzamt gedraagt zich bijvoorbeeld echt anders dan de Nederlandse Belastingdienst, en daar moet je rekening mee houden. Neem alle gestelde eisen serieus.” “En zorg dat je goed Duits spreekt, neem het liefst iemand mee wiens moedertaal Duits is”, vult Grün aan. Volgens Grün en Prehn is het bovendien van groot belang dat je documenten foutloos Duits zijn. “En wat ook belangrijk is: de Duitse markt is erg groot en biedt ontzettend veel potentie, maar vergis je niet: je moet je als Nederlander extra bewijzen en lange tijd 150 procent geven”, waarschuwt Grün. “Je moet het vertrouwen langzaam opbouwen. Dat is voor een Duitse opdrachtgever ontzettend belangrijk. Maar als je zijn vertrouwen eenmaal hebt, verlies je het ook niet zo snel. Uiteindelijk zullen je investeringen zich uitbetalen, en heeft de Duitse markt ongelooflijk veel te bieden.”

 

Fotos: Jana Wolschke